Efter att jobbat med sociala medier hos Sigma och ID kommunikation i snart ett år så har mitt uppdrag nu kommit till avslut. Det har varit en spännande tid där jag har lärt mig oerhört mycket. Jag har fått vara med om att driva sociala medier både inom 1000+ företag, regionala organisationer och små organisationer.
Kärnan är alltid densamma, framtagande av effektkartor, sättande av mål, valen av verktyg och slipning av rutiner.
Skillnaden i verkställande är dock milsvid. I vissa organisationer räcker det med att vända sig om till kollegan och fråga, i andra är det en lång beslutsprocess. Inget är dock bättre eller sämre, bara olika.
Jag hade det i tankarna innan, men under året har jag fått en ännu starkare övertygelse; sociala medier handlar inte om medierna. Det handlar om människor. Människor som utbyter idéer, tankar och erfarenheter, kring livet i stort, men även om produkter, tjänster och brands (känslan av varumärken). Detta är något som företag måste och kan ta tillvara på.
Vad är det då som krävs av ett företag för att lyckas med kommunikationen i sociala medier? Det är två saker:
Utåt; kunden ska uppleva det informativt, utbildande och roligt.
Inåt; arbetet ska vara förankrat i ledningen och integrerat i övrig verksamhet.
Arbetet ska inte och vill inte vara en enskild del. Det får inte vara ännu en del av ett pajdiagram, det måste vara ett genomgående lager som spänner genom alla sektorer.
För att nå dit så är det visserligen ett hårt och långsiktigt arbete, men framför allt är det roligt och utmanande.
Summa: Söker ni någon med erfarenhet, förståelse passion för sociala medier. Ring 0733 31 06 46 eller maila zetterberg@ximon.se.
Du kan hitta mitt cv på Linkedin:
www.linkedin.com/in/simonzetterberg
Lämna ett svar